לצפייה בשידור הוועדה ובחומר הרקע, נא ללחוץ כאן.
“עדיף היה שהמינחת ישאר 800 מטר בלבד”, כך סיכם אסף איזק, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל. ובכל זאת התכנית להרחבת מינחת פרדייב ליד חוף הבונים משטח של 800 על 20 מטר ל- 1,800 על 70 מטר שרירה ועומדת. בפנייתם לוועדת פניות הציבור, הביעו תושבי המועצה את דאגתם מכך שמנחת בסדר גודל כזה נועד לשרת מטוסים גדולים לטיסות ליעדי חו”ל ומרחקים גדולים, ולא, כפי שטוען היזם, לשמש כמנחת למטוסי כיבוי אש.
כיום זהו אתר צניחה ספורטיבי, המשמש גם לנחיתת מטוסי כיבוי אש קלים. האתר נמצא בסמיכות לאחד המקומות היפים ביותר בישראל, חוף הבונים. הרחבת המנחת צפויה לבוא על חשבון שמורת טבע “מֵלֵחָה”, שתוכננה לטובת התושבים ובעלי החיים. וכאן עצם העניין: אפילו שההרחבה מתוכננת על שטח מופר – המינחת עשוי להשפיע דרסטית על החוף הסמוך, ולו רק בשל הרעש הצפוי והצורך לנקוט באמצעים להרחקת ציפורים מהאזור.
הוועדה דרשה כי שירות הכיבוי ומשרד הביטחון יחזירו תשובה לשאלה האם מינחת באורך 1.8 ק”מ הכרחי לצרכי הבטחון וההצלה דווקא במיקום ערכי זה. כמו כן, המשרד להגנת הסביבה נדרש לדווח האם נערך סקר סביבתי על ההרס הצפוי לשטחים הפתוחים, והאם יש מקום להכריז גם על שמורת טבע באזור.
הוועדה התרשמה שקיים חשש אמיתי כי מדובר על הנחת תשתיות לשדה תעופה בינלאומי. על-כן, מנהל התכנון נדרש לדווח לוועדה האם תכנית המינחת של 1.8ק”מ תואמת את הראייה הארצית של שדות התעופה.