בהמשך לתכנית וליעדים לחשמול תחבורה ציבורית שהצגת בקיץ 2021, ובהמשך לתכנית לחשמול שהוציא משרד התחבורה בנובמבר באותה שנה, לפיהם חשמול האוטובוסים יתקדם בהדרגה עד 2026, ומשנה זו והלאה כלל האוטובוסים העירוניים החדשים יהיו חשמליים, ברצוני לברר כמה נקודות:
- האם התכנית לחשמול התחבורה הציבורית מיושמת לפי המתוכנן בה? אודה לפרטים לגבי קצב ההתקדמות ומילוי היעדים שנקבעו בה.
- במידה וישנם עיכובים במימוש תכנית החשמול, מהם החסמים המונעים את קידומה ומהם הצעדים שננקטים לפתרונם?
- לנוכח העבודה כי תכנית זו לא כללה את צי האוטובוסים כולו ולא כללה במקביל, באופן מסונכרן, פיתוח מסופים עם עמדות הטענה והבטחת אספקת החשמל, האם נערכה או עומדת להיות רוויזיה לתכנית?
- נודע לי כי כיום נערך פיילוט של ייבוא אוטובוסים חשמליים בינעירוניים, שאינם כלולים בתכנית הקיימת. האם יש הערכות בנושא, הן מבחינת שדרוג התכנית לחשמול בהתאם לכך והן מבחינת פיתוח עמדות ההטענה ואספקת החשמל הנדרש?
- ככל הידוע לי, השיקול של הפחתת זיהום האויר ע”י מעבר לתחבורה ציבורית חשמלית לא נלקח בחשבון בעת עריכת תכנית החשמול. האם לאור ההכרה במוקדי זיהום אויר משמעותיים, כמו התחנה המרכזית, בה ישנן חריגות מהתקנים, משרד התחבורה אינו רואה דחיפות בחשמול הקווים דווקא במקומות מעין אלו?